Lekker low fodmap

13 december 2015 | Lekker low fodmap

Fodmap staat voor Fermenteerbare Oligosachariden, Disachariden, Monosachariden and Polyolen.  Bij de Monash University in Australië hebben Peter Gibson en Sue Shepherd ontdekt dat deze koolhydraten vaak klachten veroorzaken bij mensen met PDS (Prikkelbaar Darm Syndroom).  Zo kan lactose uit melkproducten klachten veroorzaken, of de fructanen uit tarwe, maar ook de fructose uit mango’s. Een eerste stap kan bijvoorbeeld zijn om tarweproducten te vervangen door spelt. Het zogenaamde fodmap-dieet helpt in zo’n 75% van de gevallen, ongeveer 25% van de mensen heeft er echter geen baat bij.

De meeste mensen hebben last van een aantal van deze fodmaps, vaak niet van alle soorten. Om te ontdekken waar men dan de klachten van krijgt wordt aanbevolen om een eliminatiedieet te volgen.

Een aantal punten die van belang zijn:

– het fodmapdieet helpt in zo’n 75% van de gevallen, dus niet altijd.

– Het fodmapdieet is niet hetzelfde als glutenvrij eten. Fodmaps zijn koolhydraten, gluten zijn eiwitten. Zo is (zuurdesem)speltbrood aanvaard binnen het fodmapdieet. Wie glutenvrij moet eten (vanwege coeliakie) wordt echt ziek van gluten en dus ook van speltbrood. Het is daarom van groot belang dat een arts uitsluit dat je coeliakie hebt.

– Het is verstandig niet volledig fodmapvrij te blijven eten, bijvoorbeeld omdat je bang bent te herintroduceren (door pijn of misselijkheid bijvoorbeeld). Het is van belang zo gevarieerd mogelijk te eten, zodat je voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Wanneer je bijvoorbeeld in de herintroductie hebt ontdekt dat je geen last hebt van lactose, gebruik dan regelmatig iets van yoghurt, kaas o.i.d. Zuivelproducten blijven een goede bron van calcium.

– Het is niet zo dat je alle fodmaps moet vermijden. Het lastige is dat Fodmaps in veel producten voorkomen en dat het cumulatief werkt. Zolang je onder een bepaalde grens blijft gaat het allemaal goed. Helaas is die grens voor iedereen anders, daarom moet je ook uitproberen waar je wel of niet tegen kan, steeds weer de grens opzoeken.

Voordat je begint met het fodmapdieet is het verstandig om eerst te kijken of er andere oorzaken van je darmproblemen zijn, zoals te weinig vezelrijk eten, veel stress, ongezond en/of onregelmatig eten.

Delen:

Tags: , , ,

Schrijf als eerste een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Nieuwste artikelen
Alle artikelen

Advies & kennis:

Nieuwsbrief

Meer informatie?

Wil je meer weten over de mogelijkheden die we je kunnen bieden?

Bel 06 - 40 70 59 68

Volg ons via: