Beweging

Wil je echt gezonder leven dan is het belangrijk om regelmatig en voldoende te bewegen. 

Waarom is bewegen belangrijk?wandelen 2

  • Het verbetert de conditie, je voelt je fitter en hebt meer energie
  • Minder kans op ouderdomsdiabetes
  • Bewegen is goed voor je brein!
  • Je krijgt er sterkere botten van, beweging remt botontkalking
  • Bewegen helpt te ontspannen. Ontspanning door inspanning dus. Je hersenen maken tijdens bewegen ook stoffen aan die zorgen dat je je lekkerder voelt (endorfinen).
  • Voorkomt verlies van spierweefsel. De spieren worden door bewegen sterker.
  • Bewegen is goed voor hart en bloedvaten
  • Beweging heeft een gunstig effect op hoge bloeddruk.

En wat is dan voldoende bewegen?

De Nederlandse Norm Gezond Bewegen geeft een algemeen advies bij bewegen en gezondheid. Opvolgen van deze adviezen zal vooral gezondheidswinst opleveren die in belangrijke mate hart- en vaataandoeningen helpt voorkomen. De norm verschilt per leeftijdsgroep en is vastgesteld op minimaal 5 dagen in de week 30 minuten matig intensief bewegen. De adviezen zijn gebaseerd op het bevorderen van wandelen, fietsen, tuinieren, zwemmen e.d. De norm richt zich met name op hart en spieren.

Uit recente onderzoeken blijkt dat ook al sport je 2x per week intensief een uur en je brengt de rest van de dag en overige dagen zittend op kantoor door, dat je dan feitelijk inactief bent. Er is geen discussie meer over dat langdurig zitten ontzettend slecht is voor een mens. Inactief op de bank zitten na een dag zittend werken is dan het slechtste wat je kunt doen, ook al ben je misschien moe. Bewegen geeft juist weer nieuwe energie.

Dus voor je gezondheid is intensief sporten echt niet nodig. Natuurlijk is het helemaal goed als jij het lekker vindt. Maar voor je gezondheid moet je op een dag wel veel in beweging zijn. Enkele tips:

  • haal op werkdagen steeds zelf je koffie
  • neem altijd de trap, ook naar boven
  • parkeer je auto wat verder weg en loop het laatste stukje
  • heb je een overleg gepland, doe het tijdens een wandeling
  • eet niet aan je bureau
  • haal je boodschappen lopend
  • Kortom: neem de weg van de meeste weerstand!

Goed leren bewegen kan o.a. bij de Pilates lessen.

 

 

Delen:

Nieuwste artikelen
Alle artikelen

Advies & kennis:

Nieuwsbrief

Meer informatie?

Wil je meer weten over de mogelijkheden die we je kunnen bieden?

Bel 06 - 40 70 59 68

Volg ons via: