Zelfgemaakte granola

12 december 2015 | Lekker low fodmap, Recepten

Maak het één keer zelf en je zult nooit meer een pak cruesli in de winkel willen kopen! Het recept is voor een hoeveelheid van een paar weken. Goed afgesloten bewaren. Als je het te veel vindt maak je gewoon de helft. Let wel op met het bakken in de oven, de tijd die het nodig heeft is dan korter. Dus in de gaten houden.

Ingrediënten:
250 gram havervlokken
250 gram speltvlokken
flinke hand walnoten, grof gehakt
handje peccannoten
hand geraspte kokos
handje sesamzaad (ongeroosterd)
handje gehakte macademianoten
50ml olijfolie
handje gebroken lijnzaad
125 ml ahornsiroop*

Verwarm de oven voor op  175 graden C.
Meng alle droge ingrediënten  door elkaar in een ovenschaal . Warm de olie licht in een pannetje en doe de ahornsiroop erbij, niet laten koken. Snel doorroeren. Plm. 35 minuten roosteren in de oven, elke 7-8 minuten goed doorroeren.  Goed laten afkoelen en bewaren in een afsluitbare trommel.

Lekker als cruesli met lactosevrije yoghurt of melk met een handje bosbessen**. Neem 3-4 eetlepels per maaltijd.
* Ahornsiroop is soms te koop in de supermarkt, anders in de natuurwinkel
** Bij o.a. AH en Jumbo verkopen ze doosjes vers fruit uit de diepvries (bijv. doosje frambozen/bosbessen)

Het is niet alleen lekker maar ook heel gezond: haver bevat weinig calorieën, veel voedingsvezels en eiwit, is rijk aan magnesium, kalium, zink, selenium en bevat vitamine E en het verzadigt heel goed.
Noten zijn rijk aan vitamine E, B6, plantaardige Omega 3 vetzuren en waardevolle mineralen. Lijnzaad is een bron van Omega-3.

Delen:

Tags: , , , ,

Schrijf als eerste een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Nieuwste artikelen
Alle artikelen

Advies & kennis:

Nieuwsbrief

Meer informatie?

Wil je meer weten over de mogelijkheden die we je kunnen bieden?

Bel 06 - 40 70 59 68

Volg ons via: